Aars Open i silende regnvejr og solskin

8. juli 2024 10:02 , af Poul Erik Pedersen

I weekenden afviklede Aars Tennis og Padel klub sin traditionsrige Aars Open for tennisspillere, hvor både turneringsspillere på divisionsplan, motionister og veteraner deltager, så det er absolut en turnering, der favner bredt.

Der blev brug for alle kompetencer, som turneringsleder Kenneth Møller Nielsen har opbygget igennem 12 år med afvikling af turneringen. Så vidt vides var det første gang i turneringens historie, der går over 30 år tilbage, at en hel dag næsten regnede væk. Turneringen var fuld booket op med 65 deltagere og ca. 80 kampe skulle afvikles over de 2 dage, så der var programsat kampe fra kl. 9:00 begge dage til sen aften.

Lørdag startede med kampe på alle klubbens 5 baner, men efter ca. en time kom regnen, og kampene måtte stoppes. Vejrudsigten viste regn stort set resten af dagen, så rækkerne i damer og herre A single, der er en licensrækker, blev hurtigt igangsat på klubbens ene indendørsbaner, men ved hjælp fra nogle spillere fra Viborg, blev deres 2 indendørs baner booket, så alle damer A kampe blev afviklet indendørs i Viborg.

Det lykkedes ikke før sidst på eftermiddage at få udendørsbanerne gjort spilleklar, og herrer A kampene blev afviklet sammen med nogle få øvrige kampe, da de fleste spillere i de øvrige rækker var kørt hjem, med besked om, at deres kampe ville første komme i gang om søndagen.

Kenneth Møller Nielsen og tidligere turneringsleder Poul Erik Pedersen tog en rådslagning da udendørsbanerne kom i gang. I alle ikke licensrækker ville kampene om lørdagen blive reduceret til et sæt og ved 6-6, skulle kampen afgøres i en tie-break, dette ville bevirke, at man kunne nå alle kampe om søndagen.

Turneringsleder Kenneth Møller Nielsen udtaler: ”Heldigvis er tennisfolk nogle tålmodige idrætsudøvere, da de aldrig ved, hvornår deres kampe går i gang. De har ofte oplevet udsættelse grundet vejret, men dette var ekstremt. Søndagen byd heldigvis på godt og tørt vejr, og blev spillet kampe med godt humør og med mange gode kampe på trods af de korte kampe.”

Der var store roser til klubben for afviklingen under de svære omstændigheder og alle var klar igen næste år.

Vinder af lodtrækningspræmie fra VW Aalestrup & Hobro, der var 14 dages gratis brug af en ny VW personbil gik til Michael Østergaard Nielsen, Hobro.

Vinder af herrer A rækker blev Lukas Høj Jensen, Aarhus 1900, der vandt over Mads Henningsen, Aalborg Østre (tidligere Aars spiller) med cifrene 6-0, 5-7, 17-15 i match tiebreak

Vinder af dame A række blev Veronika Belova, Skive, der vandt over Tora Sirdorf, Viborg med cifrene 6-1, 6-0

Vinderne blev præmieret med gaver fra Vinoble og HEAD